Murmanszkba tart az Arktika atomjégtörő

Forrás: Roszatom

2020. szeptember 22-én az Arktika univerzális, atommeghajtású jégtörő elindult a szentpétervári Balti Hajógyárból állomáshelyére, a murmanszki kikötőbe. A tervek szerint az út két hétig tart, eközben tesztelni fogják a hajót jégtörő üzemmódban is.

„A Roszatomflot várja az univerzális, atommeghajtású jégtörő érkezését” – mondta Musztafa Kaska, az Atomflot vezérigazgatója. „Arra számítunk, hogy hozzávetőleg kéthetes lesz az út. Ez idő alatt a hajót jéggel borított tengerszakaszokon is tesztelik majd.”

Az Arktika a Ferenc József-földtől északra (az északi szélesség 83. foka) fog elhaladni, ami lehetővé teszi, hogy jéggel borított részen állítsák be a hajót meghajtó nagy teljesítményű villanymotorokat.

„Országunk stratégiai célja, hogy egy olyan modern, atommeghajtású jégtörő hajókból álló flottát hozzunk létre Oroszországban, amely biztosítja a rendszeres, egész éven át tartó, biztonságos hajózást az északi-tengeri útvonalon” – mondta Vjacseszlav Ruksa vezérigazgató-helyettes, a Roszatom állami atomenergetikai konszern északi-tengeri útvonal igazgatóságának igazgatója. „Szeretném megköszönni a hajóépítők és a projekt minden résztvevőjének a munkáját. Biztos vagyok benne, hogy a 22220-as projekt további jégtörői is sikeresen megépülnek, ami hozzájárul ahhoz, hogy teljesüljön Oroszország jeges-tengeri hajózással kapcsolatos összes célja.”

A murmanszki út előtt a hajót több tesztnek vetették alá, ennek utolsó szakasza 2020. szeptember 16-án zárult. Az atommeghajtású hajó szerkezeti egységeit és berendezéseit a Finn-öbölben és a Balti-tengeren tesztelték. A villamosenergia-ellátó rendszert működés közben, a hajó manőverezhetőségét pedig különböző merülési szintek mellett vizsgálták a szakemberek.

A 22220 projekt vezető, univerzális, atommeghajtású jégtörő hajóját a Balti Hajógyárban építették a Roszatom állami atomenergetikai konszern megbízásából. Az atomjégtörő építését 2013. november 5-én kezdték és 2016. június 16-án bocsátották vízre a hajótestet. Ez lesz a jelenlegi legnagyobb atomjégtörő a világon. Arra tervezeték, hogy a hajókaravánok előtt a jeget törve önállóan tudjon átvezetni akár a nagyobb teherszállító hajókat is sarkvidék nyugati régióján. A hajó kettős merülésű tervezésének köszönhetően mind az északi-sarkvidéki jeges tengerszakaszokon, mind pedig a folyók torkolatában képes haladni, különösen a Jenyiszej torkolatának sekélyebb részein és az Ob-öböl térségében.

A hajó főbb paraméterei:

Hossza 173,3 méter, 34 méter széles és 15,2 méter magas, teljesítménye 60 MW (a hajócsavar tengelyén mérve), sebessége jégmentes vízen 22 csomó, merülése 10,5 illetve 8,65 méter. Maximum 2,9 méter vastag jégtorlaszokat képes áttörni. Vízkiszorítása 33 540 tonna, tervezett élettartama 40 év. Legénységének létszáma 53 fő.

Az atomjégtörő terveit az Iceberg (Jéghegy) Központi Tervezőiroda készítette 2009-ben. A jégtörőt két újgenerációs RITM-200-as reaktorral szerelték fel. Az innovatív, a világon egyedülálló RITM-200-as reaktort az atomenergetikai ipar egyik legrégebbi tervezőirodája, a nyizsnij-novgorodi OKBM Afrikantov iroda tervezete.

A tervezés során figyelembe vették az atomjégtörők reaktorainak üzemeltetési tapasztalatait és az atomenergetikai ipar új trendjeit is. A két reaktor egyenként 175 MW hőteljesítményű. A RITM-200-as reaktor tömege és mérete a fele a korábbi, hajókon használt reaktorokénak, éppen ezért anyagköltsége kevesebb, továbbá a hajón is kisebb helyet foglal el, emiatt gazdaságosabb elődeinél. Ez annak köszönhető, hogy a gőzfejlesztők, amelyeket korábban a reaktoron kívül helyeztek el, ebben a konstrukcióban integráltan van elhelyezve.

Az atomjégtörőt a legendás jégtörőről, az Arktikáról nevezték el, amely a történelem első olyan hajója, amely a vízfelszínen haladva érte el az Északi-sarkot.

Címkék: Atomkörkép
https://atombiztos.blogstar.hu/./pages/atombiztos/contents/blog/100523/pics/lead_800x600.jpg
Atomkörkép
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Üzembe helyezték a fehérorosz atomerőmű egyes számú blokkját

2020.11.19. 15:35
Ismét termel áramot, és rákapcsolták a hálózatra Fehéroroszország első atomerőművének egyes számú blokkját, miután feszültségváltó …

A törökországi Akkuyui Atomerőmű telephelyére megérkezett az első blokk reaktortartálya

2020.11.11. 15:30
Mintegy 3000 kilométeres utat megtéve megérkezett az Akkuyui Atomerőmű telephelyére az 1-es egység reaktortartálya, …

Kimúlóban a szektás zöldpolitika

2020.11.09. 10:10
Globális szinten és az Európai Unió országaiban is mindinkább teret nyer az a meggyőződés, hogy az atomerőművek növekvő részaránya nélkül a klímavédelmi célok elérése csak vágyálom marad.

My future energy

2020.11.09. 09:25
A Roszatom My future energy (A jövőm energiája) címmel angol nyelvű nemzetközi online kvízjátékot indít 2020. november 10-én, amelynek apropója, hogy idén lett 75 éves az orosz atomenergetikai ipar. A játékosoknak aznap 24 óra áll a rendelkezésükre …

Megdöbbentő képek a szélerőművek hulladékának elhelyezéséről

2020.11.06. 17:10
Miközben a zöldszervezetek és a támogatóik azt hirdetik, hogy a zöldenergia tiszta, és kizárólag megújuló energiaforrások alkalmazásával megoldható egy …

Áramot termel az ötödik orosz VVER-1200 típusú blokk is

2020.11.03. 16:30
2020. november 3-án helyi idő szerint 12.03 órakor hálózatra kapcsolták a Belorusz Atomerőmű első 3+ generációs VVER-1200 típusú blokkját, amely betáplálta az első …

Atomadu a klímajátszmában – Nagy kihívás előtt áll a globális atomenergetikai ipar

2020.11.03. 13:45
A világjárvány sem tudja feledtetni a globális problémák egyik legsúlyosabbikát, a klímaváltozás ügyét, amely a …

Áramot termel a negyedik orosz VVER-1200 típusú blokk is

2020.10.23. 11:40
A Leningrádi Atomerőmű II. kiépítés második blokkját 240 MW-os teljesítményszinten először kapcsolták rá az oroszországi villamosenergia-átviteli hálózatra.

Világszínvonalú a Műegyetemen indult atomenergia-ipari menedzserképzés

2020.10.16. 16:40
A Műegyetem világszerte hetedik azon egyetemek sorában, amelyek a nukleáristechnológia-menedzsment képzéshez megszerezték a Nemzetközi Atomenergia …

Ezeket a cikkeket olvastad már?