Üzemanyag-feltöltés egy amerikai atomerőműben járvány idején

Annak érdekében, hogy az arizónai Palo Verde Atomerőműben frissre cseréljék a kiégett üzemanyag-kötegeket az USA minden tájáról érkezett szakemberek százainak kell hetekig bezárva dolgoznia, ami különösen nagy kihívás a karantén idején.

Az Amerikai Egyesült Államokból minden tavasszal ezer magasan képzett szakember utazik az arizóniai Phoenix mellett lévő Palo Verde Atomerőműbe, hogy nukleáris üzemanyaggal töltse fel az atomerőmű három reaktorának egyikét.

Amerika legnagyobb erőműveként a Palo Verde éjjel-nappal termeli a villamos energiát a délnyugaton élő négymillió ember számára. A reaktorok egyikének újratöltése még a megszokott körülmények között is fáradságos, hosszú heteken át tartó folyamat. De most, hogy az Amerikai Egyesült Államok a koronavírus világjárvány kellős közepén találta magát, az erőmű üzemeltetőinek módosítaniuk kellett üzemanyag-csere tervüket is.

Várhatóan április elején kezdődik el az egyik Palo Verde-i reaktor feltöltése – az atomerőművet üzemeltető arizóniai közműszolgálató cég szóvivője ugyan nem árulta el a pontos dátumot –, az előkészületek viszont már hónapokkal korábban megkezdődtek. A dúsított uránt tartalmazó friss üzemanyag-kazetták tavaly ősszel érkeztek az erőműbe egy jelöletlen nyerges vontatóval. Az üzemanyagot, ami már betöltésre kész formában érkezik és hozzávetőleg 4536 kg tömegű, négyszög geometriájú kötegekben szállítják, amelyek 366 cm magasak és 15 cm szélesek.

A friss üzemanyag utolsó szállítmányát jóval azelőtt kaptuk meg, hogy a koronavírus-járvány kitörése megállásra kényszerítette a világot – mondta el Greg Cameron, a Palo Verde Atomerőmű kommunikációs igazgatója, aki úgy véli, hogy az üzemanyag-átrakás kapcsán a művelet terjedelme a fő kérdés. Az elvégzendő munka hivatott biztosítani az erőmű megbízható működését a következő 18 hónapban – mondja Greg Cameron.

A Palo Verde mindhárom reaktorát beton konténment veszi körül. Az egyes blokkok egymástól teljesen függetlenül üzemelnek, ennek köszönhetően az erőmű üzemeltetőinek lehetőségük van arra, hogy időről időre leállítsák a reaktorok valamelyikét az üzemanyag feltöltéséhez és az ilyenkor szokásos karbantartáshoz. Másfél évente a reaktorokat friss üzemanyaggal részben újratöltik, míg az aktív zónában lévő üzemanyag egyharmadát alkalmanként cserélik  friss üzemanyagra.

A reaktor friss üzemanyaggal való feltöltése olyan, mintha Jengát játszanánk a víz alatt.

A legrégebbi zónában lévő kötegeket a reaktor mellett lévő pihentető medencébe helyezik, ahol több évig biztosított a hűtésük mielőtt a száraz tárolókba helyezik át őket. A kazettákban lévő üzemanyag energiatartalma az idő múlásával csökken. Ezért az aktív zónában lévő üzemanyag-kötegeket úgy kell elhelyezni, hogy egyenletes legyen a zónán belül hőterhelés. Az egész folyamatot az úgynevezett üzemanyagátrakó-géppel hajtják végre, amely lényegében egy távvezérelt speciális emelőszerkezet.

Az üzemanyag átrakása és a friss üzemanyag berakása általában egy hónapot vesz igénybe és több száz szakember összehangolt munkája szükséges a feladat elvégzéséhez. Ilyenkor végzik el a szükséges karbantartást, az előírt javításokat, valamint fejlesztéseket és ellenőrzéseket végeznek. Ezek ugyanis csak a reaktor kikapcsolt állapotában lehetségesek.

A világjárvánnyal való küzdelem miatt az arizóniai erőmű üzemeltetője úgy döntött, hogy csak azokat a javításokat végzik el, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a reaktor a következő üzemanyag-feltöltésig, 2021 őszéig biztonságosan és megbízhatóan üzemeljen.

Minden átütemezett munkát kiértékelünk, hogy az iránymutatások alapján láthatóvá váljon, milyen hatása lesz az el nem végzett munkának a biztonságra – közölte az amerikai nukleáris hatóság illetékese. Hozzátette: Ha egy atomerőmű elhalasztja a karbantartást, az üzemeltetőnek bizonyítania kell, hogy a késés nem veszélyezteti a biztonságot.

Azzal, hogy a Palo Verde-t üzemeltetők a reaktorral kapcsolatban tervezett fejlesztések és javítások számát csökkentették, a felére csökkent azoknak a vállalkozóknak is a száma, akik ebben a hónapban ott dolgoztak volna. A Palo Verde személyzetének nagy része hetekig távmunkában végezte munkáját, ugyanakkor a blokkvezénylőben az üzemeltetőknek és más, kulcsfontosságú posztokon dolgozóknak továbbra is be kell járniuk, hogy ellenőrizzék az atomreaktorok üzemét.

Az utóbbi néhány hétben az orvosok mindenkit megvizsgáltak, aki az atomerőmű területére lépett, hogy nem hordozza-e a Covid-19 vírust.

Ha megkezdődik az üzemanyag-átrakás és a friss üzemanyag betöltése a reaktor aktív zónájába a blokk kezelőszemélyzete és az átrakáson, valamint az ütemezett karbantartáson dolgozók egymástól független bejáratot használnak a belépéshez. Ezzel is korlátozzák a két csoport közötti érintkezést.

A Palo Verde-i atomerőmű nem az egyetlen, amelynek a világjárvánnyal való küzdelemhez kell igazítania az üzemanyag-átrakást, illetve a szükséges karbantartást. Az Amerikai Egyesült Államok 96 üzemelő atomerőművi blokkjának egyharmadában még június előtt megtörténik a művelet. Kettőt leszámítva mindegyiknél el kell végezni az üzemanyag-feltöltést az év vége előtt. Bár a nukleáris ipar – és tágabb értelemben az energiaágazat – egyike annak a tizenhat ágazatnak, amelyet az illetékes amerikai hatóság „kritikusnak” tekint, mégis alaposan felkészült arra, hogy válság idején is működjön a rendszer.

Forrás: wired.com

Címkék: Atomkörkép
https://atombiztos.blogstar.hu/./pages/atombiztos/contents/blog/92965/pics/lead_800x600.jpg
Atomkörkép
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Kapcsolódó blogbejegyzések

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Sikeresen vizsgázott a Leningrádi Atomerőmű II. kiépítés 2. blokkja

2020.08.12. 14:35
Az Atomerőmű Üzemeltetők Világszövetsége (WANO) moszkvai központjának szakértői elvégezték a Leningrádi Atomerőmű II. kiépítés második, VVER-1200 …

Újabb VVER-1200 típusú blokk fizikai indítása vette kezdetét

2020.08.07. 21:15
Alig néhány héttel a Leningrádi Atomerőmű II. kiépítés második, 3+ generációs, VVER-1200 típusú blokkjának fizikai indítása után 2020. augusztus 7-én megkezdték …

Jelentős orosz hozzájárulás az ITER-hez

2020.07.31. 21:45
Alekszej Lihacsov, a Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern vezérigazgatója részt vett a Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor (ITER - International Thermonuclear Experimental Reactor) …

Paks II. második referenciablokkja is üzemre kész

2020.07.19. 22:40
Ma már szinte közhelyszámba megy, hogy amennyiben komolyan vesszük a globális klímavédelmi célok teljesülését, akkor az atomerőművek és a megújuló energiaforrások növekvő részarányára …

AZ MVM ZRT. ÉS A RUSATOM SERVICE RT. KÖZÖS VÁLLALATOT ALAPÍTOTT

2020.07.08. 20:25
Az MVM Zrt. és a Rusatom Service Rt. – a Roszatom állami konszern leányvállalata – vegyesvállalatot alapított Magyarországon European Power Services Zrt. néven.

BENYÚJTOTTÁK A PAKS II. BERUHÁZÁS LÉTESÍTÉSIENGEDÉLY-KÉRELMÉT

2020.06.30. 12:10
A Paks II. Atomerőmű beruházás magyar megrendelője, a Paks II. Zrt. 2020. június 30-án – az ütemterv szerint – benyújtotta az Országos Atomenergia Hivatalnak …

Globális trendforduló vs. hazai zöld demagógia

2020.06.19. 20:00
Az Európai Bizottság előzetes jóváhagyásával a kormány módosította azt a rendeletet, amely lehetővé teszi, hogy már az OAH létesítési engedélyének kézhezvétele előtt – külön engedély …

Együttműködési szándéknyilatkozat a bulgáriai Belene Atomerőmű építési projektről

2020.06.18. 22:10
A Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern 2020. június 18-án együttműködési megállapodást kötött a Framatome …

Fókuszban a nukleáris üzemanyagciklus zárása

2020.06.17. 18:20
A szeverszki Szibériai Vegyi Kombinátban (SZHK), amely a Roszatom nukleáris üzemanyaggyártó vállalata, a TVEL nyugat-szibériai üzeme a Tomszki régióban, megkezdődött a fő technológiai …

A félelem rossz tanácsadó, ha atomenergiáról van szó

2020.06.16. 11:30
Pieter Cleppe írása az EURACTIV médiahálózat oldalán jelent meg. Célja egyezik a média küldetésével, ezért igyekszik a fenntartható és felelősségteljes kommunikációt …

Ezeket a cikkeket olvastad már?