Vízre bocsátották az Urál univerzális atomjégtörőt

A szentpétervári Balti Hajógyár dokkjában 2019. május 25-én ünnepélyesen vízre bocsátották az Urál univerzális atomjégtörő hajót, amellyel az orosz atomjégtörő flottát üzemeltető Roszatom egy újabb jelentős lépést tett annak érdekében, hogy egész évben átjárhatóvá váljon az északi-tengeri hajózási útvonal.

 

A 173 méter hosszúságú Urál atomjégtörőt két nagy teljesítményű, kompakt RITM-200-as moduláris atomreaktor (SMR) hajtja, amelyek együttesen 350 MW hőteljesítményt képviselnek. A kettős merülésű, és ezért a Jeges-tengerbe ömlő szibériai folyók torkolataiban is jól használható univerzális jégtörő folyamatosan haladva képes csaknem 3 méter vastagságú jégmezőn is utat törni. Ezen a jégtörőn debütál egyébként a RITM-200-as atomreaktor, amelyet a tervek szerint a 22220-as projektszámmal jelölt új generációs atomjégtörő hajótípus következő egységei is megkapnak. Illetve a jövőben épülő úszó és szárazföldi orosz atomerőművekbe is beépítik majd ezt a reaktort.

A 22220 projekt alapján eddig készült atomjégtörők – a 2016-ban és 2017-ben vízre bocsátott Arktyika, illetve Szibir az Urálhoz hasonlóan kettős merülésűek. A hajótestben elhelyezett ballaszttartályoknak köszönhetően könnyedén változtatni tudnak a hajó merülésén attól függően, hogy a Jeges-tenger nyílt jégmezőin vagy a sekély folyótorkolatokban kell a hajónak utat törnie. Ezzel az okos megoldással a Roszatom lényegében kétfajta jégtörőt kap egy áráért, ami több százmillió dolláros költségmegtakarítást jelent.

Alekszej Lihacsov, a Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern vezérigazgatója az Urál szombati vízre bocsátása alkalmából elmondta:

„Az Urál és testvérhajói központi szerepet játszanak abban, hogy az északi-tengeri útvonalon egész évben biztosítható legyen a hajózás. Az a cél, hogy 2024-ig több mint 80 millió tonna árut tudjunk továbbítani az északi-tengeri útvonalon. Terveink között szerepel, hogy 2027-ig további két új, a 22220-as projekthez tartozó egységgel bővítsük az atomjégtörő flottát. Az erről szóló szerződések aláírására várhatóan már idén augusztusban kerül sor.”

Az említett 80 millió tonna árú várhatóan cseppfolyós földgázból (47 millió tonna), szénből (23 millió tonna), olajból (5 millió tonna) és nehézipari termékekből, például gépekből (5 millió tonna) valamint 1 millió tonna fémből fog állni. Az orosz kormány megbízása alapján a Roszatom vezető szerepet vállal az északi-tengeri infrastruktúra fejlesztésében. Az északi-tengeri hajózás fejlesztését célzó projekt teljes összege hat évre 734,9 milliárd rubel. Ennek egyharmadát, 274 milliárd rubelt a központi költségvetéséből különítenek el. A fennmaradó kétharmadot, ami több mint 460 milliárd rubelt jelent, az északi-tengeri útvonalon megvalósuló szállítmányozásban érdekelt befektetők finanszírozzák: a Roszatom, a Rosznyeft, a Novatek és más vállalatok.

Az új generációs univerzális atomjégtörők a Jeges-tengeren haladó hajók, illetve hajókaravánok előtt törik a jeget és kettős merülésüknek köszönhetően képesek a Jenyiszej vagy az Ob folyók sekélyebb, torkolati részein is biztosítani a hajózást. Az Urál a reaktorok teljesítményének köszönhetően folyamatosan másfél-kétcsomós sebességgel haladva akár 2,9 méter vastag jeget is fel tud törni.

Az Urál atomjégtörő hajó fontosabb műszaki adatai:

Teljes hossz: 173,3 méter

Teljes szélesség: 34 méter

Magasság: 15,2 méter

Merülés: 8,55-10,55 méter

Vízkiszorítás: 33 540 tonna

Meghajtás: Két RITM-200-as atomreaktor

Maximális sebesség jégmentes vízen: 22 csomó

Tervezett élettartam: 40 év

Címkék: Atomkörkép
https://atombiztos.blogstar.hu/./pages/atombiztos/contents/blog/73559/pics/lead_800x600.jpg
Atomkörkép
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Az európai nukleáris ipar nyílt levele az Európai Unió döntéshozói részére

2020.06.05. 10:45
Ma már mindenki számára egyértelmű, hogy a globális klímavédelmi, ellátásbiztonsági és versenyképességi célok elérése érdekében …

Megkezdődött a BRESZT-OD-300-as gyorsneutronos blokk építésének előkészítése

2020.05.28. 22:45
Oroszországban megkezdődtek az előkészületek a világ első gyorsneutronos, ólomhűtésű atomerőművi blokkjának megépítésére. A …

Belorusz Atomerőmű 1. blokk - befejeződött a nukleáris üzemanyag ellenőrzése

2020.05.25. 16:15
A Belorusz Atomerőműben – melynek főtervezője és fővállalkozója a Roszatom mérnöki vállalata – befejeződött az első blokk …

Megkezdte a teljes körű kereskedelmi üzemet a világ első úszó atomerőműve

2020.05.22. 15:55
2020. május 22-én megkezdte teljes körű kereskedelmi üzemét a világ első úszó atomerőműve, amely a Roszatomhoz tartozó, az orosz …

A Belorusz Atomerőmű 1. blokkjának területére szállították a nukleáris üzemanyagot

2020.05.06. 18:50
A VVER-1200 típusú atomerőművi blokkokkal megvalósuló Belorusz Atomerőmű – melynek főtervezője és fővállalkozója, az …

A cseh kormány lépéseket tesz az új atomerőmű megépítésének érdekében

2020.04.30. 16:40
2020. április 27-én, hétfőn a cseh kormány jóváhagyta a többségében állami tulajdonban lévő villamosenergia-termelő vállalattal, a …

Évfordulót ünnepel a világ második VVER-1200 típusú blokkja

2020.04.30. 15:50
A Novovoronyezsi Atomerőmű II. kiépítésének második, 3+ generációs, VVER-1200 típusú blokkja 2019. május 1-jén kapcsolódott első alkalommal a …

Távellenőrzést tartott a finn nukleáris biztonsági hatóság a Hanhikivi-1 projekt orosz fővállalkozójánál

2020.04.29. 22:00
A koronavírus-járvány miatt távösszeköttetésben háromnapos egyeztetést tartott a …

Globális izotóppiac – a Roszatom növelné részesedését

2020.04.28. 16:50
A Roszenergoatom, amely a Roszatom villamosenergia-termelő vállalata, a Rusatom Healthcare Rt.-vel és az Isotope Rt.-vel nemzetközi üzletfejlesztési programot valósít meg az …

Belorusz Atomerőmű 1. blokk - sikerrel zárult a reaktor legfontosabb tesztje

2020.04.15. 16:50
A Roszatom mérnöki divízióját képező ASZE Mérnöki Vállalat főtervezésével és fővállalkozói kivitelezésében megvalósuló Belorusz …

Ezeket a cikkeket olvastad már?