Az elektromos autók és az atomenergia lehetőségei

Brandon Munro az elektromos járművek lehetőségeiről beszél a küldöttek előtt

A közlekedés villamosítása számtalan lehetőséget teremthet a nukleáris energia számára – mondta Brandon Munro a Nukleáris Világszövetség Szimpózium 2018 rendezvényén Londonban.

„Az elmúlt hat évben felgyorsult az elektromos autók globális eladásának üteme, ami lakmuszpapírként jelzi, hogy valóban végbement a váltás – emelte ki a Bannerman Resources vezérigazgatója. Az elektromos járművek iránti kereslet megjelenése kezdetben annak volt köszönhető, hogy ösztönözték a használatukat, 2050-re elválaszthatatlan részei lesznek a világgazdaságnak, mivel addig betiltják a belső égésű motorokkal működő járműveket” – tette hozzá.

Mindemellett a következő szakaszban a további elterjedésük fogyasztóvezérelt lesz, köszönhetően az elektromos autókat jellemző előnyöknek.

Mérnöki szempontból az elektromos járművek pozitív jellemzője, hogy kevesebb mozgó alkatrészük van, mint a hagyományos autóknak, nagyobb a hatékonyságuk, alacsonyabb az üzemeltetési költségük; és amennyiben szén-dioxid-mentes hálózatból nyerik az energiát, a szén-dioxid-kibocsátásuk is alacsonyabb, emellett csökkentik a zajártalmat és nincs károsanyag-kibocsátásuk. Ezek az előnyök változást hoznak majd az elektromos autók fogyasztói megítélésében is.

A kihívást egyelőre az jelenti, hogy induló költségük magasabb, mint a hagyományos autóké, habár az elektromos autók üzemeltetési költsége alacsonyabb. A fogyasztók ugyanakkor tartanak attól, hogy rövidebb utat képes megtenni, ezért a „tankolás” elérhetőségének szabványosítása elkerülhetetlen ahhoz, hogy az elektromos járművek széles körben elterjedjenek – mondta Munro. A töltőállomásokra nézve különböző forgatókönyvek és a jármű feltöltésére használt idő lesz a legfontosabb, ez gyakorolja majd a legnagyobb hatást az elektromos hálózatra.

Jelenleg az elektromos autókat vagy „lassú” töltéssel töltik fel magánházakban vagy közösségi töltőállomásokon, vagy gyors nyilvános töltőállomásokon. Már létező megoldás a flash töltés, ennek lényege, hogy a töltőegység rövid, de intenzív töltést biztosít. Ez előnyös az elektromos buszjáratok számára, ahol a töltés a buszmegállóban történhet meg és elegendő kapacitást biztosít ahhoz, hogy a jármű elérje a következő töltési pontot.

A következő fejlesztést ezen a téren az úttestbe beépített töltési lehetőség jelenti majd. Ez esetben a járművek az úton lévő töltési pontokból tudják feltölteni magukat. Adott a lehetőség arra is, hogy az elektromos autókat használják az elektromos áram tárolására és a kereslet-kínálat menedzsmentre is, ilyenkor a használaton kívül lévő járművek elemeiben tárolt energiát használják fel arra, hogy „forrásként” lássák el a hálózatot.

A szén-dioxid-mentes hálózatból származó energia az elektromos járművek feltöltésének esetében nagy lehetőséget jelent az atomenergia számára a tiszta energiaforrásokhoz kapcsolódó politikai előnyökkel– mondta Munro. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) az elektromos járművek globális kilátásai 2018 Új irányelvek forgatókönyve szerint az elektromos autók globális villamosenergia-fogyasztása 2030-ig eléri a 404 TWh-ot, az EV 30@30 forgatókönyve szerint pedig a 928 TWh-ot, és ebben Kína tölti majd be a vezető szerepet, ugyanis jelenleg viszonylag lassan nő az olyan gépjárműparkok száma, amelyek a technológiát sztenderdként használják.

Egyelőre az látszik, hogy a jelenlegi mobil töltéssel az elektromos feltöltés iránti igény reggel és este van a csúcson, ami miatt még fokozottabb a nyomás a villamosenergia-szükségletek csúcsidején, amikor a megújuló források, nevezetesen a nap, kevésbé elérhetőek vagy az elektromos tárolóeszközök kimerültek. Az otthoni töltés jellemzően éjjel meríti le az egynapos forrásokat, és ez ugyancsak az alaperőmű szükségét vetíti elő, amire a flashnak és az útba épített töltésnek ugyanúgy szüksége lesz a jövőben.

A Nemzetközi Energiaügynökség EV 30@30 forgatókönyve szerint 25 további 1000 MW teljesítményű blokkra lesz szükség ahhoz, hogy kielégítsék az elektromos járművek igényét – jegyezte meg Munro. Az atomiparnak erre a lehetőségre válaszolnia kell, figyelembe véve a közlekedés villamosítását, biztosítva, hogy az atomenergia a megújuló energiaforrásokkal együtt tiszta energiaforrásként álljon rendelkezésre az elektromos járművek feltöltéséhez, és így támogassa az alaperőműhöz kapcsolódó töltési lehetőségeket.

Az atomiparnak mindegyik piaci szegmenshez más megközelítést kell alkalmaznia. Az úthasználati díjak lehetővé teszik, hogy a szállítási útvonalak mentén kis teljesítményű atomerőműveket helyezzenek el, továbbá az atomipar előtt áll az a feladat, hogy a szén-dioxid-mentes közlekedési ágazat számára szükséges rugalmas hálózatért lobbizzon – mondta.

Az atomenergiának az elektromos járművek energiaforrásaként a megújulókkal együtt kell működnie – mondta Munro.

„A közlekedés villamosítása – és a villamosítás egyéb formái – különleges lehetőségeket jelentenek számunkra mind az atomenergia által nyújtott előnyök kommunikációjához, mind a Harmony célkitűzéseiben megjelölt célok eléréséhez” – tette hozzá.

A World Nuclear News kutatása és írása alapján.

Fotó: Nukleáris Világszövetség

 

Címkék: Atomkörkép
https://atombiztos.blogstar.hu/./pages/atombiztos/contents/blog/61234/pics/lead_800x600.jpg
Atomkörkép
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

A Tianvani Atomerőmű az orosz és a kínai atomipari szakemberek professzionalizmusának bizonyítéka

2020.01.20. 16:45
A Tianvani Atomerőmű Oroszország és Kína legnagyobb közös atomenergetikai projektje. Az erőműben …

Elfogadta a nemzeti energia- és klímavédelmi stratégiát a kormány

2020.01.15. 18:00
Egy villamosenergia-fogyasztónak éjjel-nappal, télen-nyáron szüksége van villamos energiára.

Rekordot döntött az oroszországi atomerőművek villamosenergia-termelése

2020.01.10. 16:40
Az orosz atomerőművek – a Roszatom állami konszern villamos energetikai divíziójához tartozó Roszenergoatom konszern leányvállalatai – újabb …

Megkezdte a villamosenergia-termelést a világ első úszó atomerőműve

2019.12.19. 16:05
2019. december 19-én, helyi idő szerint 11:00 órakor az oroszországi Pevek városában a világ első úszó atomerőműve csatlakozott a …

Nem hallják az új idők szavát az atomellenes zöldek

2019.12.16. 16:05
Az Európai Unió tagállamainak vezetői konszenzusra jutottak abban, hogy 2050-re el kell érni a klímasemlegességet és ehhez, valamint a fosszilis részarány radikális csökkentésének …

Áttörések az atomenergetikában

2019.12.10. 12:30
Nemzetközileg elfogadott tény, hogy az atomenergia nélkülözhetetlen pillére a globális klímaváltozás és az energiaszegénység elleni harcnak. Az ENSZ után az Európai Parlament is kinyilvánította ezt, ami igazi áttörés, …

Újabb történelmi rendszerterhelési csúcs született

2019.12.05. 12:00
Idén még csak néhány nappal ezelőtt esett le az első hó és érkezett meg a hideg, de máris megdőlt az eddigi, 2019. január 23-án, a déli órákban mért 6926 MW-os (15 perces) abszolút …

A Roszatom a logisztikában is előrelép

2019.12.04. 09:25
A Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern kisebbségi részesedést szerzett a Delo logisztikai vállalatcsoportban (az egyik legnagyobb orosz logisztikai vállalatcsoport).

A bolygó jövője a tét

2019.12.03. 22:10
Európában a közvéleményt mind jobban aggasztja az éghajlatváltozás, ami kézzelfogható közelségbe került az egyre szélsőségesebb időjárási jelenségek sokasodásával. Ami néhány évtizede még anomáliának számított, ma már a …

A jövő záloga: együtt az atom és a megújulók

2019.11.20. 20:35
Az atomenergia hazai és nemzetközi ellenzői folyamatosan azt próbálják elhitetni az emberekkel, hogy a fejlett országok lemondanak az atomenergiáról. Arra alapozzák ezt, hogy a megújuló …

Ezeket a cikkeket olvastad már?