Idahói Nemzeti Laboratórium - új, toleráns fűtőanyagot teszteltek

Az Idahói Nemzeti Laboratórium kísérleti reaktora  Fotó: Idahói Nemzeti Laboratórium (INL)

Az Amerikai Egyesült Államok nukleáris ipara mérföldkőhöz érkezett, ugyanis új és továbbfejlesztett fűtőanyagot hozott létre a jelenlegi reaktorpark számára.

A Framatome toleráns (balesetbiztos) üzemanyagát (ATF) a közelmúltban helyezték be az Idahói Nemzeti Laboratórium (INL) fejlett tesztreaktorba (ATR) tesztelésére.

Ez a második, folyamatban lévő kísérlet az ATR-ben, amelyet az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma balesetbiztos üzemanyagprogramjának keretében zajlik. Korábban az idén a General Electric (GE) ATF tüzelőanyag-burkolatot szerelt fel a grúziai Edwin I. Hatch atomerőműben.

Mi az a balesetbiztos üzemanyag?

A balesetbiztos üzemanyag iparági szakkifejezés, melyet az olyan új, fejlett burkolatok és üzemanyag-pasztillák leírására használnak, amelyek növelik a nukleáris üzemanyag biztonságát és műszaki paramétereit.

2012-ben, a fukushimai atomerőmű-balesetet követően hívták életre ezt a programot, amelynek alapvető célja, hogy támogassa az amerikai nukleáris ipar céljait a fejlett üzemanyag-koncepció piacra jutása érdekében 2025-ig.

Burkolat és üzemanyag-pasztilla tesztelése

A Framatome új krómbevonatú cirkónium teszt fűtőelem-pálcája, belsejében az új, belül hegesztett üzemanyag-pasztillákkal  Fotó: Framatome

A Framatome két új anyaggal kísérletezik az Idahói Nemzeti Laboratóriumban – egy krómbevonatú burkolattal és krómtartalmú üzemanyag-pasztillákkal. A speciális bevonat úgy van tervezve, hogy megvédje az üzemanyag burkolatát a károsodástól és oxidációtól magasabb hőmérsékleten. Az üzemanyag-pasztillák új összetételétől azt várják, hogy segítségével a pasztillák élettartama meghosszabbodik, és jobban teljesítenek egy esetleges üzemzavar idején, ennek köszönhetően a kereskedelmi atomerőművek megfizethetőbbek lesznek és a működésük hatékonyabb lesz.

A laboratóriumban 26 fűtőelemkazettát tesztelnek egy speciális vizsgálati hurokban, amely a kereskedelmi könnyűvizes reaktor hűtőközeg áramlási és egyéb paramétereit írja le.  Az ATR képes rövid időn belül "öregebbé tenni" az üzemanyag-mintákat és mindössze néhány hónap leforgása alatt megkettőzni évek vagy akár évtizedek neutronsugárzás hatását. Az üzemanyag tesztelésével kapcsolatos adatokat ezt követően felhasználják üzemanyag amerikai nukleáris hatóság (NRC) általi minősítéséhez.

Hová a nagy sietség?

Új, továbbfejlesztett Framatome üzemanyag-pasztillák sorakoztak fel, hogy betöltsék őket a burkolat belsejébe.  Fotó: Framatome

A GE, a Framatome és a Westinghouse az Energiaügyi Minisztériummal együttműködve azon dolgoznak, hogy az üzemanyagot 2025-re kereskedelmi forgalomba állítsák. Ez a felgyorsított időkeret kritikus a jelenlegi reaktorflotta szempontjából. Többségük ugyanis 60 évre szóló üzemeltetési engedéllyel rendelkezik és amennyiben elmarad a megújítás, a 2030-as években le kell őket állítani. Ha az ATF üzemanyagokat sikerül még ezelőtt piacra dobni, úgy megnövekedhetne a reaktorok teljesítménye és javulna az üzemidő-hosszabbítás esélye.

Mi következik ezután?

Az idahói laboratóriumban 2021 januárjában fogják vizsgálni a jelenlegi kísérleteket további, a GE-től és a Westinghouse-tól várhatóan idén ősszel érkező kísérleti fűtőelemekkel. Ezt követően az üzemanyagok egy reaktor tesztberendezésbe lesznek behelyezve annak érdekében, hogy a további hatósági minősítés érdekében meghatározzák az új koncepció gyenge pontjait.

 

Címkék: Atomkörkép
https://atombiztos.blogstar.hu/./pages/atombiztos/contents/blog/55806/pics/lead_800x600.jpg
Atomkörkép
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

A Novovoronyezsi Atomerőmű II. kiépítés második blokkja is megkezdte az villamosenergia-termelést

2019.05.03. 06:30
2019. május 1-jén hálózatra kapcsolták a Novovoronyezsi Atomerőmű II. kiépítésének második …

Leszerelési projekt Svédországban

2019.04.29. 17:15
Az erőművi szervizszolgáltatásokat nyújtó német Uniper Anlagenservice által vezetett konzorcium a Roszatomhoz tartozó NUKEM Technologies vállalattal közösen megbízást kapott két-két reaktor leszerelésére a …

A világ egyetlen úszó atomerőműve üzemkész

2019.04.25. 21:10
Az Akagyemik Lomonoszov úszó atomerőmű sikeres és komplex tesztsorozatot követően – beleértve a KLT-40 ikerreaktorok rendszereinek tesztelését is – üzemkész.

Az Európai Bizottság képviselője kiállt az atomenergia hosszú távú alkalmazása mellett Szocsiban

2019.04.24. 19:05
Az atomszakma éves seregszemléjére, a Fekete-tengeri üdülőhelyre, Szocsiba az idén is a világ minden …

Hiteltelen „atomszakértők”

2019.04.13. 14:00
Paks II. és az atomenergetika felkent – biológus, közgazdász és egyéb foglalkozású –„szakértőit” hallgatva erőt vett rajtam a déjà vu-érzés. Mintha hallottam volna már hasonlót. Jó harminc éve, a …

Megkezdődött a Novovoronyezsi Atomerőmű II. kiépítés 2. blokk üzembe helyezése

2019.04.12. 22:20
2019. április 11-én megkezdték a Novovoronyezsi Atomerőmű II. kiépítés 3+ generációs, innovációs 2-es blokkjának üzembe …

Ötmilliárd kilowattóra villamos energia

2019.04.05. 14:40
A Leningrádi Atomerőmű VVER-1200-as reaktorral szerelt új blokkja első alkalommal érte el az ötmilliárd kilowattóra villamosenergia termelést.

Ártalmas kampányzöldségek Paks II ügyében

2019.04.02. 14:10
Az elmúlt években már többször kudarcot vallottak vele, ám a hazai ellenzékiek továbbra sem tanulnak saját hibáikból, és ismételten újra megpróbálják kijátszani – ezúttal az uniós …

ASE Nemzetközi Fotópályázat magyar díjazottal

2019.03.27. 18:20
Megnyitották az ASE Nemzetközi Fotópályázat legjobb munkáit bemutató kiállítást – magyar fotós is van a díjazottak között.

„Megdobbant” a harmadik VVER-1200-as reaktorszív

2019.03.25. 17:10
2019. március 22-én, helyi idő szerint 22 óra 1 perckor a Novovoronyezsi Atomerőmű II. kiépítésének II., VVER-1200 típusú blokkja az előzetes terveknek megfelelően elérte a minimális …

Ezeket a cikkeket olvastad már?