Idahói Nemzeti Laboratórium - új, toleráns fűtőanyagot teszteltek

Az Idahói Nemzeti Laboratórium kísérleti reaktora  Fotó: Idahói Nemzeti Laboratórium (INL)

Az Amerikai Egyesült Államok nukleáris ipara mérföldkőhöz érkezett, ugyanis új és továbbfejlesztett fűtőanyagot hozott létre a jelenlegi reaktorpark számára.

A Framatome toleráns (balesetbiztos) üzemanyagát (ATF) a közelmúltban helyezték be az Idahói Nemzeti Laboratórium (INL) fejlett tesztreaktorba (ATR) tesztelésére.

Ez a második, folyamatban lévő kísérlet az ATR-ben, amelyet az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma balesetbiztos üzemanyagprogramjának keretében zajlik. Korábban az idén a General Electric (GE) ATF tüzelőanyag-burkolatot szerelt fel a grúziai Edwin I. Hatch atomerőműben.

Mi az a balesetbiztos üzemanyag?

A balesetbiztos üzemanyag iparági szakkifejezés, melyet az olyan új, fejlett burkolatok és üzemanyag-pasztillák leírására használnak, amelyek növelik a nukleáris üzemanyag biztonságát és műszaki paramétereit.

2012-ben, a fukushimai atomerőmű-balesetet követően hívták életre ezt a programot, amelynek alapvető célja, hogy támogassa az amerikai nukleáris ipar céljait a fejlett üzemanyag-koncepció piacra jutása érdekében 2025-ig.

Burkolat és üzemanyag-pasztilla tesztelése

A Framatome új krómbevonatú cirkónium teszt fűtőelem-pálcája, belsejében az új, belül hegesztett üzemanyag-pasztillákkal  Fotó: Framatome

A Framatome két új anyaggal kísérletezik az Idahói Nemzeti Laboratóriumban – egy krómbevonatú burkolattal és krómtartalmú üzemanyag-pasztillákkal. A speciális bevonat úgy van tervezve, hogy megvédje az üzemanyag burkolatát a károsodástól és oxidációtól magasabb hőmérsékleten. Az üzemanyag-pasztillák új összetételétől azt várják, hogy segítségével a pasztillák élettartama meghosszabbodik, és jobban teljesítenek egy esetleges üzemzavar idején, ennek köszönhetően a kereskedelmi atomerőművek megfizethetőbbek lesznek és a működésük hatékonyabb lesz.

A laboratóriumban 26 fűtőelemkazettát tesztelnek egy speciális vizsgálati hurokban, amely a kereskedelmi könnyűvizes reaktor hűtőközeg áramlási és egyéb paramétereit írja le.  Az ATR képes rövid időn belül "öregebbé tenni" az üzemanyag-mintákat és mindössze néhány hónap leforgása alatt megkettőzni évek vagy akár évtizedek neutronsugárzás hatását. Az üzemanyag tesztelésével kapcsolatos adatokat ezt követően felhasználják üzemanyag amerikai nukleáris hatóság (NRC) általi minősítéséhez.

Hová a nagy sietség?

Új, továbbfejlesztett Framatome üzemanyag-pasztillák sorakoztak fel, hogy betöltsék őket a burkolat belsejébe.  Fotó: Framatome

A GE, a Framatome és a Westinghouse az Energiaügyi Minisztériummal együttműködve azon dolgoznak, hogy az üzemanyagot 2025-re kereskedelmi forgalomba állítsák. Ez a felgyorsított időkeret kritikus a jelenlegi reaktorflotta szempontjából. Többségük ugyanis 60 évre szóló üzemeltetési engedéllyel rendelkezik és amennyiben elmarad a megújítás, a 2030-as években le kell őket állítani. Ha az ATF üzemanyagokat sikerül még ezelőtt piacra dobni, úgy megnövekedhetne a reaktorok teljesítménye és javulna az üzemidő-hosszabbítás esélye.

Mi következik ezután?

Az idahói laboratóriumban 2021 januárjában fogják vizsgálni a jelenlegi kísérleteket további, a GE-től és a Westinghouse-tól várhatóan idén ősszel érkező kísérleti fűtőelemekkel. Ezt követően az üzemanyagok egy reaktor tesztberendezésbe lesznek behelyezve annak érdekében, hogy a további hatósági minősítés érdekében meghatározzák az új koncepció gyenge pontjait.

 

Címkék: Atomkörkép
https://atombiztos.blogstar.hu/./pages/atombiztos/contents/blog/55806/pics/lead_800x600.jpg
Atomkörkép
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Hasonló bejegyzések a témában

Sikeresen vizsgázott a Leningrádi Atomerőmű II. kiépítés 2. blokkja

2020.08.12. 14:35
Az Atomerőmű Üzemeltetők Világszövetsége (WANO) moszkvai központjának szakértői elvégezték a Leningrádi Atomerőmű II. kiépítés második, VVER-1200 …

Újabb VVER-1200 típusú blokk fizikai indítása vette kezdetét

2020.08.07. 21:15
Alig néhány héttel a Leningrádi Atomerőmű II. kiépítés második, 3+ generációs, VVER-1200 típusú blokkjának fizikai indítása után 2020. augusztus 7-én megkezdték …

Jelentős orosz hozzájárulás az ITER-hez

2020.07.31. 21:45
Alekszej Lihacsov, a Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern vezérigazgatója részt vett a Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor (ITER - International Thermonuclear Experimental Reactor) …

Paks II. második referenciablokkja is üzemre kész

2020.07.19. 22:40
Ma már szinte közhelyszámba megy, hogy amennyiben komolyan vesszük a globális klímavédelmi célok teljesülését, akkor az atomerőművek és a megújuló energiaforrások növekvő részarányára …

AZ MVM ZRT. ÉS A RUSATOM SERVICE RT. KÖZÖS VÁLLALATOT ALAPÍTOTT

2020.07.08. 20:25
Az MVM Zrt. és a Rusatom Service Rt. – a Roszatom állami konszern leányvállalata – vegyesvállalatot alapított Magyarországon European Power Services Zrt. néven.

BENYÚJTOTTÁK A PAKS II. BERUHÁZÁS LÉTESÍTÉSIENGEDÉLY-KÉRELMÉT

2020.06.30. 12:10
A Paks II. Atomerőmű beruházás magyar megrendelője, a Paks II. Zrt. 2020. június 30-án – az ütemterv szerint – benyújtotta az Országos Atomenergia Hivatalnak …

Globális trendforduló vs. hazai zöld demagógia

2020.06.19. 20:00
Az Európai Bizottság előzetes jóváhagyásával a kormány módosította azt a rendeletet, amely lehetővé teszi, hogy már az OAH létesítési engedélyének kézhezvétele előtt – külön engedély …

Együttműködési szándéknyilatkozat a bulgáriai Belene Atomerőmű építési projektről

2020.06.18. 22:10
A Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern 2020. június 18-án együttműködési megállapodást kötött a Framatome …

Fókuszban a nukleáris üzemanyagciklus zárása

2020.06.17. 18:20
A szeverszki Szibériai Vegyi Kombinátban (SZHK), amely a Roszatom nukleáris üzemanyaggyártó vállalata, a TVEL nyugat-szibériai üzeme a Tomszki régióban, megkezdődött a fő technológiai …

A félelem rossz tanácsadó, ha atomenergiáról van szó

2020.06.16. 11:30
Pieter Cleppe írása az EURACTIV médiahálózat oldalán jelent meg. Célja egyezik a média küldetésével, ezért igyekszik a fenntartható és felelősségteljes kommunikációt …

Ezeket a cikkeket olvastad már?